Hátránykompenzáció a rémi iskolában

2015.10.05 11:20

 

              Hátránykompenzáció a rémi iskolában            

TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0753

 

A Rémi Általános Iskola a dél-alföldi régióban, Bács-Kiskun megye déli részén elhelyezkedő hátrányos helyzetű zsáktelepülés. A településen található egyetlen iskolát a KLIK Jánoshalmi Tankerülete működteti intézménytársulás keretében. Iskolánk célja, hogy szeressenek hozzánk járni a gyerekek, ezért a tanórán kívüli tevékenységek gazdagítására, színesítésére, bővítésére, valamint az egyéni, személyes segítségnyújtásra helyezzük a hangsúlyt, és e tekintetben a helyi önkormányzatra és a helyi civil szervezetekre is tudunk kisebb-nagyobb mértékben támaszkodni. Gyerekeink 40%-a csak iskolai program keretében jut el a községen kívülre, ezért fontosak az osztály- és iskolai kirándulások. A nyári táborozás vidéken történő megvalósítása, sok gyerek álma iskolánkban.

 

Az új technológiák értő felhasználásának legnagyobb akadálya az e területeken hiányos képzettségű nevelőtestület és tanulói közösség. A pedagógusok képzettségi hiányosságainak pótlását a jelen pályázat továbbképzési lehetőségeit kihasználva pótoljuk.

A tanulók digitális készségeinek fejlesztésének lehetőségét a beszerezendő eszközök mindennapi alkalmazásával (nyelvi szoftver csomagok) teremtjük meg. Az anyanyelvi és idegen nyelvi hiányok leküzdésében a nyelvi, szövegértési problémákkal is küzdő fiatalok megsegítése projekt-,terep- és témamódszerrel elsődleges feladatunk. A nyelvi szótárak nagy szolgálatot tesznek a gyermekek az órai munkában is.

 

Településünkön sok a nélkülöző család, akiknek nincs lehetőségük a gyermekek nyaraltatására. A szülők többsége iskolázatlan, számukra nincs értéke a tudásnak, így gyermekeiket sem ösztönzik a tanulásra. Tanulóink jelentős része küzd tanulási problémával (SNI-s a tanulók 18%-a, nevelésük integráltan történik, BTMN-es a tanulók 7 %-a), a tanulási kudarcok következtében iskolába sem szeretnek járni. Legfőbb küldetésünk, hogy élhető iskolát teremtsünk, biztosítsuk tanulóink számára a személyiségközpontú nevelést, valamint külső források bevonásával is enyhítsük a szociális hátrányokat.

Elsődleges célunk az iskola vonzóbbá tétele új módszerekkel, színes programokkal, tevékenységekkel.

Legfőbb feladatunknak tekintjük, hogy az iskola a saját erejéhez, erőforrásaihoz mérten a rászorulókon segítsen, illetve részükre segítséget kérjen, megtalálja azokat a forráslehetőségeket, amelyek segítségével a földrajzi elhelyezkedésből és a társadalmi helyzetből adódó különbségek csökkenthetők.

A pályázat keretében választható kötelező és nem kötelező elemek közül olyan tevékenységeket helyeztünk előtérbe, amelyek a hátrányos helyzet kompenzálását és szociális hátrányok enyhítését, a szociális érzékenység erősítését (empátia) szolgálják, hiszen ezek a tényezők erőteljesen befolyásolják a tanulók teljesítményét.

A projekt eredményeként a tanulók 49%-a eljutott nyári táborba, ami óriási eredmény, mert a diákjaink 40%-a egyáltalán nem hagyja el a település közigazgatási területét. A projektben résztvevők kiegészítő, nyelvtanulást segítő, könnyítő eszközökkel támogatott nyelvoktatásban részesülhettek nyári napközi keretében. A táborozók 50 %-a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermek. A nyári szünidőben hasznosan, felügyelet mellett eltöltött idő nagyban segíti a gyermekeket a szemléletmód változásában, a kitörés lehetőségének felismerésében.

A pedagógusok képzésében megismerték a korszerű eszközöket és módszereket, felkészültek a tanulók problémáinak kezelésére. A pedagógusok 100%-a részt vesz a képzéseken.

A rémi iskolának évtizedes hagyományai voltak a nyári táboroztatásra. A táborozáshoz az intézmény biztosítani tudta a sporteszközök egy részét, más részét a pályázatból szereztük be. A projekt keretében szervezett tábor túrázásra és sporttevékenységekre épült. A beszerzett eszközök a továbbiakban a mindennapos testnevelés és a délutáni szabadidő hasznos eltöltésének szolgálatában állnak.

A nyári szünetben  nyelvtanulásra is lehetőséget biztosítottunk. A nyelvi tábor felépítésének koncepciója: két nyelvű és tematikus, délelőtti-délutáni elfoglaltságot jelentett a gyerekeknek. A két csoport párhuzamosan dolgozott, váltásban.

Szeptemberben megszervezésre került egy nyelvi vetélkedő, melyen összemérhették tudásukat a gyerekek. A pályázat keretében megszervezésre került az egészséghét, amely programnak szerves részét képezte az egészséges táplálkozás.

A pedagógia programunk része az egészséges életmódra nevelés, fontos szerepe van az iskolának az egészségvédelemben, ezért szükséges, hogy legyenek a témának szakértői a nevelőtestületen belül. A pályázat hozzájárult ahhoz, hogy újabb elemek épültek be az intézmény Pedagógiai programjába az egészségneveléssel kapcsolatban, újabb ötletekkel bővült az egészségnapi program.

 

További tájékoztatás a szechnenyi2020.hu-n

Vissza

Keresés

© 2014 Minden jog fenntartva.